sábado, 26 de noviembre de 2011

MARGES DE CARRETERES

Hi ha carreteres al Nord del Marroc que tenen un voral de terra pla i al mateix nivell que l'asfalt, sense cap graó entre la terra i l'asfalt, i és de dos metres d'ample. Està fet perquè hi circulin els carros que tiren les ases, i per a la gent que va a peu. En canvi, aquí a la carretera que des del pont de Montcada va cap a Santa Coloma de Gramanet, ciutat paradigmàtica del govern del PSC, el voral entre el pont i la gasolinera de més cap a mar, sempre a la riba esquerra del Besòs o a l'Est, hi ha un graó de 10-15 cm entre l'asfalt i el voral, que és molt estret. Fa besarda veure-hi circular alguna mare amb el carret del nedó mig enfilat a l'asfalt mig al voral de terra, mentre passen camions que es creuen en els dos sentits fregat el mirall retrovisor d'un amb el de l'altre, al centre de la calçada, i amb el cotxet del nedó a terra a l'extrem de la part del riu. Potser el PSC, enlloc de fer tanta propaganda contra Mohammed VI, hauria de posar algun dia fil a l'agulla i millorar la seguretat viaria dels municipis que controla. Per als ciclistes, tota la carretera de la Roca és un calvari. Cal circular molt arrambat al voral, però sempre amb el perill de caure-hi. Trobo que seria lògic que totes les carreteres vora les grans ciutats, disposessin d'un marge de seguretat tant per a que hi caminin la gent a peu com par als ciclistes o perquè els mateixos cotxes puguin fer-hi parades d'emergència.Per altra banda hi ha un reglament de principis de segla XX que recomana als qui van a peu caminar pel voral de la banda esquerra de la carretera. En teoria això era bo quan hi havia pocs cotxes a les carreteres, perquè al sentir un motor al seu darrere el caminant seguia caminant endavant tranquil. Però ara que pot haver-hi molt de trtànsit, si sents un motor al teu darrere no saps si és un cotxe que circula pel cantó dret, com normalment ho fan tots aquí, o és un que n'avança a un altre i ho està fent pel cantó esquerra. En aquest segon cas et pot atropellar si no t'has arracerat al màxim. Un cas estrany és el de la "carretera de les aigües". Ara crec que oficialment s'anomena "passeig de les aigües". En teoria, doncs, abans calia anar a peu per la banda esquerra i ara per la dreta. Els conductors dels vehicles més que "fer complir el reglament" haurien de tenir precaució siguin o no funcionaris. Precaució anant a poc a poc si hi ha molta gent a peu, o precaució accelerant si els vianants els llencen pedres. Els vehicles oficials tenen "patente de corso" ver excedir-se en la velocitat reglamentària quan hi ha perill d'atacs terroristes. I a més poden dur reixes antipedres als parabrises. A les carreteres de muntanya (com ara "la carretera de les aigües") crec que és millor anar a peu per la banda dreta, com si anéssim per un carrer de la ciutat de voreres estretes.        

No hay comentarios:

Publicar un comentario